Flera har undrat hur jag fått till bakgrunden till den här bilden. Ja den som det visste :D Det var lite improviserat men ska ändå försöka ge en beskrivning av det ungefärliga förloppet.
Först började jag med en mörkblå nyans längst upp och tryckte medelhårt (vilket betyder ganska lätt. Jag använder Polychromos och dem behöver man knappt nudda papperet med för att det ska bli fin färg.) Jag började tona ut färgen allteftersom och till längst ner var det bara den blekaste blekaste nyansen av blått.Den blåa nyansen som syns längst upp hänger alltså med i hela bakgrunden i allt blekare ton.
Steg två började jag längst ner med en turkosblå nyans. Här tryckte jag lite hårdare då jag ville ha en mer intensiv färg. Även denna färg tonade jag ut så den försvann ungefär vid mitten av bilden.
I mitten började jag sedan - som ett infall - måla med en klar rosa penna. Jag använde medehårt tryck på pennan och tonade utåt från mitten. Det är superlätt att blanda med Polychromos så det var inga konstigheter. Då jag hade den mörkblå färgen under den rosa (men ingenting av den turkosa då den var helt uttonad tidigare) fick jag en fin ljuslila nyans som påminner om himlen vid en solnedgång.
Till slut så målade jag över hela bakgrunden med en pappersstompf. Detta är en hård pappstav som i båda ändarna är formad som en penna. Finns i olika grovlekar hos alla hobby- och konstnärsaffärer. Stompf ger en lite mer diskret blandingseffekt än en blenderpenna då den inte lägger till något vax- eller oljelager utan bara hjälper till att arbeta in löst pigmentpulver i papperet så att vita ytor försvinner. Om man har målat väldigt streckigt kommer dock varken blenderpenna eller stompf att hjälpa så det bästa tipset är att försöka måla så jämnt som möjligt redan från början.
No comments:
Post a Comment