Då jag är fotointresserad tycker jag det är kul att titta på andras uppladdade målarsidor även med fotoöga. Och för att man ska få ut finast möjliga resultat av sina verk så har jag samlat några tips här.
Det jag skriver här är inga som helst måsten utan endast några goda råd till den som är intresserad av att få ut mer av sin kamera och sina bilder!
Det jag skriver här är inga som helst måsten utan endast några goda råd till den som är intresserad av att få ut mer av sin kamera och sina bilder!
Mobilkamerans bild |
Först tänkte jag prata om KAMERAN. Mina egna foton är oftast tagna med en systemkamera med ett riktigt schysst objektiv men det kan man knappast förvänta sig att alla ska ha liggande hemma så detta inlägg kommer mest att handla om mobilfoto då en telefon har de flesta av oss till hands. Det går att ta väldigt bra foton med mobilkameran också men där gäller det att skapa så bra förutsättningar för mobilen som möjligt. En mobilkamera är till exempel riktigt dålig på att hantera sämre ljusförhållanden. Den har även sämre kontrast och sämre färgåtergivning än en riktig kamera. Därför är det viktigt att fotografera i så bra ljus som möjligt, för då har även mobilkamera en chans att ta riktigt bra bilder.
Det första, bästa och viktigaste tipset är DAGSLJUS. Jag vet, det kan vara svårt att få till nu under den mörka årstiden när vi är på jobbet på dagarna. Jag väntar därför oftast med att fotografera på helgerna och då tar jag bild på allt som jag sedan lägger upp veckan därpå. På sommarhalvåret är det inget problem att fota i dagsljus även tidig morgon och sen kväll så det ser vi fram emot! Lägg målarboken på en plan yta nära en altandörr eller ett stort fönster. Undvik direkt solljus som skapar helvita utbrända ytor på bilden som är omöjliga att korrigera fullt ut.
Om du absolut måste ta bild på kvällstid: SKIPPA BLIXTEN. Det må låta konstigt men en bra tumregel är: ju mörkare det är desto sämre blir bilden med blixt. En inbyggd blixt är användbar i soligt väder när man har skarpa skuggor över sitt motiv, då kan blixten lätta upp jättebra. Men i mörkret är blixt en big no no, den ger sjukt onaturliga färger och skarpa skuggor och en generell brottsplatsstämning över hela bilden. Leta i stället upp den starkaste ljuskällan i huset för att ta din bild. Helst en glödlampa med 1000+ lumen och bra värmebalans, men hellre ett starkt lysrör än en svag myslampa! Korrigeringen av de konstiga färgerna återkommer vi till alldeles strax. Se helst till att inga skuggor faller över papperet, i min målarhörna är det jättebra belysning men superknepigt att ta en bild utan att min arm kastar skugga över boken!
Om du absolut måste ta bild på kvällstid: SKIPPA BLIXTEN. Det må låta konstigt men en bra tumregel är: ju mörkare det är desto sämre blir bilden med blixt. En inbyggd blixt är användbar i soligt väder när man har skarpa skuggor över sitt motiv, då kan blixten lätta upp jättebra. Men i mörkret är blixt en big no no, den ger sjukt onaturliga färger och skarpa skuggor och en generell brottsplatsstämning över hela bilden. Leta i stället upp den starkaste ljuskällan i huset för att ta din bild. Helst en glödlampa med 1000+ lumen och bra värmebalans, men hellre ett starkt lysrör än en svag myslampa! Korrigeringen av de konstiga färgerna återkommer vi till alldeles strax. Se helst till att inga skuggor faller över papperet, i min målarhörna är det jättebra belysning men superknepigt att ta en bild utan att min arm kastar skugga över boken!
En annan viktig aspekt är PERSPEKTIV. Det är svårt att få grepp om en bild när den är fotad snett nerifrån eller någon annan konstig vinkel. Det jag gör är att lägga målarboken på golvet nära balkongdörren eller ett fönster, och så böjer jag mig över den med kameran. På så sätt får jag helt raka linjer längs sidan på boken/utskriften och bilden är busenkel att beskära efteråt så att inget onödigt kommer med.
Det går givetvis jättebra att lägga boken på en stol eller ett lågt bord så länge man har tillräckligt med avstånd för att få med hela sidan någotsånär ovanifrån.
Det går givetvis jättebra att lägga boken på en stol eller ett lågt bord så länge man har tillräckligt med avstånd för att få med hela sidan någotsånär ovanifrån.
Sen är det jättemysigt om man tar bild på sin målarhörna med godis, vin eller katt, men nu skriver jag om de tillfällen man vill ha en bild att visa upp på själva färgläggningen.
När vi pratar beskärning glider vi automatiskt in på EFTERBEHANDLING. Detta steg måste alla bilder genomgå för ingen bild kommer ut ur kameran och ser ut precis så som man tänkt sig. Är färgerna rätt? Behövs lite mer kontrast? Ska jag beskära bort mattan eller kaffemuggen? För efterbehandling i mobilen använder jag Picsay Pro. Det har verkligen alla funktioner man behöver och är väldigt användarvänlig - det går bl a att backa tillbaka alla ändringar man gjort en i taget - så det är enkelt att prova sig fram. I appen använder jag för det mesta funktionerna Crop, Boost, Curves och Temperature. Mer brukar inte behövas.
Om du har tagit en bild inomhus vid konstgjort ljus är färgtemperaturen särskilt viktig att rätta till. Här nedan visar jag en bild som är tagen med mobilen under lysröret i köket. Det syns tydligt att både papper och färger har en grönaktig, alldeles för kall nyans. Jag använde appen Picsay Pro och funktionerna Temperature och Boost för att rätta till färger och kontrast. En bra utgångspunkt när man justerar färger är att titta på papperets färg och försöka få till inställningarna så att papperets färg motsvarar verkligheten, då brukar även övriga färger bli bra! I därkmdumparna ser ni även hur mycket jag använde varje funktion. Lite räcker långt i de flesta fall.
Om du har tagit en bild inomhus vid konstgjort ljus är färgtemperaturen särskilt viktig att rätta till. Här nedan visar jag en bild som är tagen med mobilen under lysröret i köket. Det syns tydligt att både papper och färger har en grönaktig, alldeles för kall nyans. Jag använde appen Picsay Pro och funktionerna Temperature och Boost för att rätta till färger och kontrast. En bra utgångspunkt när man justerar färger är att titta på papperets färg och försöka få till inställningarna så att papperets färg motsvarar verkligheten, då brukar även övriga färger bli bra! I därkmdumparna ser ni även hur mycket jag använde varje funktion. Lite räcker långt i de flesta fall.
Här nedan ser ni en bild som är tagen med systemaren, ett fast objektiv, i dagsljus. Den ligger på mitt köksgolv vid balkongdörren där det är mest ljus. Linjerna är raka då jag stod rakt över boken med kameran, och i efterhand har jag beskurit bort lite onödig yta runt om. Färgerna blev verklighetstrogna utan någon särskild efterbehandling och hela bilden är jämnt belyst utan övergångar eller skarpa skuggor.
Och sist men inte minst, glöm inte upphovsrätten! Om du tar bild på en omålad sida, se till att lägga dit några pennor eller annat så att det inte går att reproducera bilden och sprida den utan konstnärens medgivande.
No comments:
Post a Comment